Výhody a nevýhody pohonu 4×4
By
Pohonu 4×4 se využívá především u vozů používaných při jízdě na méně přilnavém povrchu, což může být sníh, bláto nebo třeba písek. Nebo také u vozů, využívaných v těžkém terénu, kdy je potřeba překonávat prudká stoupání, vodná brody nebo terénní zlomy.
Ve skandinávských nebo alpských zemích o nutnosti využití pohonu všech kol nikdo asi pochybovat nebude. V našich zeměpisných šířkách však tuhá zima s velkým množstvím sněhu udeří v podstatě jen výjimečně.
Podíváme-li se na ekonomiku provozu, je zřejmé, že čtyřkolka už ze své podstaty nemůže být levnější. Důvodem je vyšší pořizovací cena vozu, z toho plynoucí dražší havarijní pojištění, vyšší servisní náklady i vyšší spotřeba paliva v každodenním provozu.
Provedený test u nás nejprodávanější čtyřkolky Škoda Octavia 2.0 TDI při porovnání se stejným vozem s pohonem předních kol ukázal, že pořizovací sena vozu je u čtyřkolky o téměř 55 tisíc korun vyšší, servisní náklady na 100 tisíc km nebo 3 roky jsou vyšší o 1500 korun.
Srovnání spotřeby paliva při provedené kontrolní jízdě, která zahrnovala dálnice, mimoměstské silnice i městský provoz, vychází nelichotivě v neprospěch čtyřkolky. Rozdíl v souhrnu je 0,8 l na 100 kilometrů. Zčásti to může být dáno i tím, že je o více než 100 kilogramů těžší.
Byla provedena zkouška vyhýbacího manévru, kdy čtyřkolka sice reagovala poněkud těžkopádně, ale chovala se předvídatelně a příliš se nenakláněla. Stabilizace účinně zasáhla a nedovolila zádi vozu výrazné vybočení. Tady výrazné rozdíly nebyly.
Teprve test trakce na sněhu ospravedlňuje použití čtyřkolky, kdy její jízdní vlastnosti jsou výrazně lepší než u vozu s pohonem předních kol. Zvláště při rozjedu a při rozjezdu do kopce.
Při běžném životě ve městě s ohledem na klimatické podmínky téměř není důvod čtyřkolku pořizovat. Její vlastnosti ale ocení lidé, kteří žijí nebo pracují na horách, nebo lidé, kteří zvláště v zimě na hory častěji jezdí.